Pantanal & Iguazu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Mike en Mikki - WaarBenJij.nu Pantanal & Iguazu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Mike en Mikki - WaarBenJij.nu

Pantanal & Iguazu

Blijf op de hoogte en volg Mike en Mikki

26 April 2014 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Hello mosquito

Na Rio wilde we eigenlijk naar een leuke stadje maar we waren blijkbaar zo onderste boven van Rio dat we per ongeluk de bus naar Sao Paulo hadden geboekt. Naja, de grootste stad van Zuid-Amerika (20 miljoen inwoners), dus dat was niet zo erg. Dachten we. Toen we ons aan het inlezen waren kwamen we er namelijk achter dat op een aantal kunst galerijen en musea na (en wolkenkrabbers uiteraard) er weinig te zien valt.

Dus na de 6 uur durende busrit naar Sao Paulo zochten we gelijk naar een aansluitende bus riching de plaats Campo Grande, in het binnenland. Dat lukte, een nachtbus die ongeveer 15 uur duurde. In deze stad gingen we op zoek naar een tour richting de Pantanal. Dat was namelijk onze bestemming. Pantanal: een moerasgebied ten grote van Frankrijk waar veel wildlife gespot kan worden.
Ook de tour konden we in één keer regelen. Dus vanaf het busstation hebben we even gewacht en opgefrist om daarna wéér voor 5 uur in de bus te stappen. Na die rit werden we in een oude 4x4 opgepikt, de Pantanal in. Na het spotten van een kaaiman en een ritje van bijna een uur kwamen we bij de mooie lodge waar eten voor ons klaar stond. Alles liep dus gesmeerd maar we waren wel non-stop 35 uur onderweg geweest en echt helemáál kapot! We waren dan ook gelijk in dromenland.

De volgende dag wel vroeg op want er stond een hele rits aan activiteiten op ons te wachten. We begonnen met piranha vissen! Maar op de weg erheen reden we opeens langs een reuze miereneter! Heel apart groot beest! Gaaf om te zien van de kant. Onze gids ging echter een stapje verder en liep, op z'n blote voeten, het struikgewas in. En ook wij mochten mee. Na een onaangenaam stukje door de takken stonden we opeens voor de miereneter! Na deze op de foto te hebben genomen zijn we terug de auto ingesprongen en verder gereden.
Aangekomen bij visstek lagen er allemaal kaaimannen in de weg! Die beesten zitten hier overal maar toch gaaf om de kleine krokodil van zo dichtbij mee te maken. Toen wij naderden doken ze vlug het water in. Dus stuk rauwe kip aan de haak en vissen maar. Nou Mik had gelijk beet! En echte piranha aan de haak! Eenmaal binnengehengeld ging ie in de emmer voor de lunch. Daarna werd de vangst nog groter, een kaaiman aan de haak! Die had het stukje kip naar binnen gewerkt met haak en al. Het kostte veel moeite om de haak los te krijgen, maar uiteindelijk liet de kaaiman los. Daarna hebben we nog wat vissen gevangen maar ook vooral veel muggen gezien.

Terug bij de lodge hebben we de schade geïnspecteerd; we zaten helemaal onder. Dit is hét gebied voor muggen en er zijn er zo ontelbaar veel! Ze zitten óveral, bijten door meerdere lagen kleding heen en zijn zo groot als je vingertop... Je wordt er helemáál gek van!
Nadat we even lekker bij het zwembad gechillt hadden, hebben we onze eigen piranhas opgegeten! Echt lekker! Lijkt een beetje op een lekkerbekje. Op de lodge komen ook veel wilde dieren trouwens: grote roofvogels, zwijnen, papagaaien, ara's en ganzen.

Later die middag hebben we een tochtje te paard gedaan. Het was een leuke rit door hoog gras en water maar op wat vogels na hebben we alleen voetsporen van een jaguar gezien. Helaas was onze gids nogal een onaardige lul.
's Avonds nog even een duik genomen (helpt tegen de jeuk), lekker gegeten en toen uigerust na mosquito-day 1.

De volgende ochtend hadden we een morning walk door de jungle. Er was niet veel te zien buiten de palmbomen en voornamelijk muggen. Hele zwermen om je heen en echt overal, heel je voorhoofd zat vol. Zelfs door twee shirts en een handdoek prikte ze heen.
Wel cool waren de apen, gelijk in het begin spotte we er één. Daarna zag je vooral de bomen heen en weer gaan, en wat een geluid. Het keiharde gebrul was van ver te horen. Gaaf :) Ook gaaf waren de grote blauwe ara's die we van heel dichtbij gezien hebben.

Die middag hebben we vooral in het zwembad gelegen. Later op de dag hadden we een boottour, wat toch wel het leukste van alles was. Vanaf de rivier hebben we echt veel dieren gespot! Een impressie: toekan, capibara, aguti, tapir, kaaimannen, apen, haviks, papagaaien en veel andere Zuid-Amerikaanse vogels. En we kwamen ook heel dichtbij zelfs! Dat is dus het aparte aan dit gebied, er bevinden zich allerlei dieren die nergens anders ter wereld voorkomen en je kan ze beter spotten dan in het Amazonegebied.
Even later, toen het donker was, hadden we ook nog een night drive. Met spotlights dieren checken. Dat viel tegen omdat we vooral op de hoofdweg bleven. Wel weer kaaimannen en capibara's gezien.

De dag erop stond weer een bush walk gepland en waren nog meer muggen voorspeld. Helemaal ingepakt op weg dus. Als eerste rende een gordeldier langs, wat wel cool was! Verder voornamelijk dezelfde dieren als ervoor gezien, zoals een capibara en aguti. En oh, muggen natuurlijk.

Ondanks dat het een bijzonder gebied is, waren we blij dat dit onze laatste activiteit was in de Pantanal. Die middag zijn we naar de plaats Bonito gereden, waar we gelijk een tour voor de volgende dag hebben geboekt.

Op naar Aquario Natural. De naam zegt het al, een natuurlijk aquarium. We gingen op de fiets maar omdat nogal regende, en we door de bergen reden, zaten we echt helemaal onder de modder toen we aankwamen. Al was de tocht wel leuk :)
De tour was koud maar vooral prachtig! We begonnen bij de bron van een rivier. Zoiets hadden we nog nooit gezien! Zo mooi om te zien hoe het water vanuit de grond omhoog komt en zo dus een rivier begint. Daarnaast was het water echt ongelooflijk helder! De vissen leken wel te zweven! En veel grote vissen ook, die helemaal niet bang waren. Super bijzonder. Uiteindelijk zijn we een heel stuk van de rivier afgedreven tussen alle beesten en planten door.
Die middag hebben we nog bij het zwembad gechillt voordat we terug naar het hostel gefietst zijn.

Omdat het weer slecht zou blijven de aankomende dagen hebben we besloten om de dag erna gelijk door te reizen. De hele dag en nacht in de bus doorgebracht dus.

Maar, we waren dan wel in Foz de Iguazú! Onze laatste bestemming in Brazilië alweer. Maar ook één waarnaar we heel erg uitkeken. Iguazú, de grootste watervallen ter wereld.
Spullen in het hostel gedropt en gelijk door naar de falls. Je kan ze van twee kanten bekijken, de Braziliaanse kant en de Argentijnse kant. Vandaag eerst vanuit Brazilië, waar zo blijkt je een beter overzicht van de watervallen hebt.

Het is een soort trail door de bomen langs/boven de rivier langs. Wat te zeggen? Echt geweldig gewoon! Prachtig uitzicht over de watervallen en naarmate we liepen kwamen we ook steeds dichterbij de falls zelf. De kracht werd steeds groter en het geluid steeds harder. Eenmaal dichtbij werden we ook nat door het opspattende water. We stonden letterlijk boven de rivier en keken rechts naar beneden links omhoog! Een hele stoere plek wat echt een kick gaf. Van genoten samen :)

De dag erop naar de Argentijnse kant! Een aardige opgave omdat we de grens over moesten, van bus verwisselen etc. maar uiteindelijk in het park aangekomen. Een stuk groter park en meer te doen. Als eerste met een oud treintje naar 'Devil's Throat'. De plek waar het meeste water in één keer naar beneden stort. Ge-wel-dig! Zovéél water dat naar beneden kletterd! Echt massive!! Moeilijk te beschrijven maar wellicht laten de foto's zien hoe vet het was.
Daarna zijn we langs de rest van de watervallen gelopen. Ook weer schitterend, allemaal losse watervallen waar we letterlijk boven stonden. De ene na de ander kwamen we tegen en stuk voor stuk zo groot en hard! Heerlijk gewandeld door en langs zo'n prachtig natuurverschijnsel.

De volgende dag was dan echt de laatste dag in Brazilië. Wat een land. Zeker mooi en heel vriendelijke mensen. Uitschieters ware toch wel Lençois (Carnaval met Adriano), Pipa, Rio en Iguazú.

Op naar Buenos Aires, op naar Argentinië!

Laat allemaal even een reactie achter en bekijk de foto's even! !

Knuffels,

Mike & Mikki

• 26 April 2014 - 08:46

"Tio Rudolfo":

Bon dia Querido amigos,

Ik heb weer genoten van jullie reisverslag. Wat een wereld van miereneters, apen, agressieve muggen, eetbare piranhas en kaaimannen ( hoe heet het vrouwtje van een kaaiman? ).
    Waanzinnig spectaculair die watervallen van Iguazu, super plaatjes, dit zijn toch van die plekken op aarde die je gezien moet hebben !!!
    Veel plezier met jullie nieuwe omzwervingen in Argentinië. Vandaag is het hier koningsdag, dus fiets ik straks naar het dorp De Rijp en ga een poging doen die bloedmooie Argentijnse te omhelzen.
    Veel groet van "Ome" Ruud di Krommenie.

• 26 April 2014 - 11:50

Sandra :

Weer geweldig reisverslag en schitterende foto's. Ook weer stoere dingen gedaan, zoals paardrijden, Mik! En over de piranha en kaaiman maar niet te spreken.
    Nu weer een lange reis voor de boeg en het wordt maar steeds kouder.
    Een goede reis en doe voorzichtig. And lots of fun. Dikke kus, mama

• 27 April 2014 - 12:13

Kees Bok:

Wederom een leuk reisverslag zeg !! Jammer van die muggen (uitkijken voor dengue of malaria...)veel plezier in Argentinië .Je zult merken dat de Argentijnen iets anders zijn dan de Brazooos ..Een tikkeltje arroganter ..ik noem ze weleens de "Arrogantijnen" hahaha!!
    Ik hoor wel van jullie of ik gelijk heb of niet. Ik hoorde van collega's dat er een hoop vals geld in omloop is aldaar.Kijk uit met grote biljetten ,de taxichauffeurs hebben valse 100 biljetten bijvoorbeeld en als je dan iets wilt betalen met een groot biljet dan nemen ze dat eerst aan en wisselen ze het stiekem om voor een vals biljet !!! Wees dus gewaarschuwd !
    Verder lekker bife de lomo eten natuurlijk.bij restaurant Doria ..adres ben ik vergeten ..Misschien kun je het googelen ..de loopstraat Florida is leuk in de wijk Recoleta..
    Veel plezier !!
    Groetjes
    Kees

• 27 April 2014 - 23:26

Christa:

Wat een fantastisch mooie foto's!!!. Die watervallen wil ik ook ooit heen. Dat moet je toch gezien hebben. Echt geweldig mooi!. Paardrijden ziet er ook leuk uit door dat gras. En wat een aparte beesten leven daar. Jullie hebben weer ontzettend leuke dingen gedaan en veel mooie natuur gezien. Heeeel veel plezier bij jullie volgende avonturen.
    liefs mama

• 06 Mei 2014 - 17:27

Grietje:

Ik heb per ongelijk eerst "argentina"gelezen en toen deze afijn maakt niet uit.

Wat doe je met de tandjes van de piranha kan je daar niet iets leutigs mee knutselen?? Wij verkopen een piranha stront pomp en die vermaalt echt alles vandaar de naam zeker.

Dat met die pony lijkt me helemaal leuk zeg. Ik wist niet dat jullie konden paardrijden en ehhhh hoe ging t met de kont botjes de volgende dag???

lots of hugs en fun
    xxxx

• 07 Mei 2014 - 09:52

Theo:

Het is weer fraai hoor. Toch smerige beestjes hoor die piranhas. Blehh....
    Dat Aquario Natural is echt mooi en apart tegelijk.
    Iguazu watervervallen zijn natuurlijk echt geweldig. Onvoorstelbaar dat het allemaal maar door blijft gaan he.
    Al met al weer veel gezien en gedaan. Jullie zijn inmiddels alweer in Argentinie. Ik ga lezen en kijken wat dat weer opgeleverd heeft aan mooie verhalen en foto's. Ben benieuwd.
    Veel Plezier nog. Kus papa.