Don't cry for me Argentinaaaa!!! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mike en Mikki - WaarBenJij.nu Don't cry for me Argentinaaaa!!! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Mike en Mikki - WaarBenJij.nu

Don't cry for me Argentinaaaa!!!

Blijf op de hoogte en volg Mike en Mikki

04 Mei 2014 | Argentinië, Buenos Aires

The truth is I have never left you...

Na het voorproefje bij de watervallen zijn we dan nu echt de grens over. Ciao Brasil!

Hola Argentina! Het land van de tango, wijn, steak, Evita en uitgestrekte vlaktes en alles zal tijdens onze blogs wel een keertje aan bod komen.

Onze eerste bestemming in Argentinië is natuurlijk Buenos Aires. Een stad die bij Mik hoog op het lijstje stond.
De hoofdstad is ongeveer zo groot als Rio (+- 14 mln inwoners), maar heeft een totaal andere vibe. Waar Rio aanvoelt als een bruisende, tropische stad, lijkt BA meer op een grote stad in Spanje of Frankrijk.
Grote statige gebouwen in verschillende herkenbare stijlen uit de Europese geschiedenis. Logisch ook, want het grootste deel van de Argentijnen stamt af van Europese immigranten.

Onze eerste dag in BA zijn we goed begonnen met een free walking tour. Deze tours zijn, zoals de naam doet vermoeden, gratis. En dat komt ons natuurlijk weer mooi uit!
Onze gids was een enthousiaste Porteño (inwoner van Buenos Aires) die ons uitgebreid zijn stadtje heeft laten zien. Heads up voor de mensen die er ooit nog naartoe willen, het is vooral architectuur en geschiedenis wat deze stad zo bijzonder maakt. Dus het is veel omhoog kijken naar Franse balkonnetjes en luisteren naar de verhalen die de geschiedenis vormen.
Zoals Casa Rosa, een roze gebouw waar nu de presidente haar werkt verricht maar ook de plek van vele protesten en speeches.
Uiteraard zijn er zat plekken waar het hedendaagse leven te beleven valt, zoals de oude wijk San Telmo. De sfeer in deze wijk is heerlijk. Beetje slenteren door de smalle straatjes en, zittend op een terrasje, kijken naar de tango-dansende paren die op elke hoek van de straat lijken te staan.
Onze eerste dag hebben we afgesloten in Argentijnse stijl, pizza en wijn (Pizza is naast de steak een nationaal gerecht hier).

Ook de tweede dag hebben we gevuld met een stadstour, maar dan in het noorden van de stad. De wijk Recoleta, die vooral bekend is van de gelijknamige begraafplaats.
Onze tourguide dit keer was een meisje en het was meteen duidelijk waar haar interesses lagen. Waar onze gids van de eerste dag vooral over de geschiedenis vertelde, was haar punt van aandacht de architectuur.
De tour eindigde voor de begraafplaats, waar een van de bekendste vrouwen ter wereld begraven ligt.
Eva Peron of Evita. Foto's, kunstwerken en andere gedenkstukken van haar kom je door de hele stad tegen en zelfs nu nog is ze duidelijk een belangrijk figuur voor Argentinië.
Bizar is het dan ook dat je in de rij staat tussen de Koreanen en Amerikanen om een foto te maken van haar controversiële laatste rustplaats.

Na onze tour hebben we ons nog even beziggehouden met wat illegale praktijkjes.
In Brazilië hadden we gehoord dat het geld scheelt om op de zwarte markt dollars te wisselen voor pesos. Dus een beetje op ons hoede liepen we met onze eerste 200 de dollar de wisselstraat in. Wij dachten dat het een beetje onder de radar ging, maar zodra we de hoek om kwamen werden we belaagd door mensen die graag geld wilden wisselen.
"Cambio, cambio, cambio, money exchange, dollars!" Hoorden we overal, over de hele lengte van de straat, alsof we op de markt waren. Dus de dagen erna hebben we meer dan 1000 dollar gewisseld, wat ons honderden euro's bespaard heeft.

Een klein rekenfoutje was dat de paar dagen dat wij in BA waren, het paasweekend valt. En zoals overal met Pasen is er niks te doen!
Gelukkig ging de grootste markt van BA wel gewoon door en konden we lekker struinen tussen de marktkraampjes met voornamelijk leer, souvenirs, troep, antiek en oude ambachten.
De markt heeft een heerlijke hippie-achtige sfeer en we hebben er zelfs een souvenir voor onszelf gekocht.
Onze paasbrunch bestond uit een choripan (soort broodje met een dik vet worstje van de BBQ) en crêpes.

Gelukkig kennen ze hier in Argentinië geen tweede paasdag dus draaide de stad de volgende dag weer op volle toeren.
Na een bezoek aan een Japanse tuin hebben we lekker geluncht in de wijk Palermo, waar we ons aan de andere specialiteit van het land hebben gewaagd, empanada's! Eigenlijk is er niks spannends aan, gewoon een soort pasteitje met gekruid gehakt, maar Argentijnen zweren erbij. En het moet gezegd worden, lekker is het zeker!

De volgende dag hebben we de wijk Boca bezocht. Bekend van de gelijknamige voetbal club en Maradona. Een kleine maar gezellige en vooral kleurige wijk waar veel tango gedansd wordt. Beetje door de straatjes en winkeltjes gestruind en naar de dans gekeken.
Onze laatste anderhalve dag hebben we besteed aan pogingen tot winkelen. Zoals sommige van jullie wel weten was Mike z'n spijkerbroek in NL al aan vervanging toe en de laatste paar dagem in BA werd het er niet beter op.
Helaas zijn de prijzen hier bijna net zo hoog als in NL dus werd het nog een aardige opgave om te vinden wat we nodig hadden.

Buenos Aires is een heerlijke stad gebleken die tegelijkertijd vertrouwd en vreemd aanvoelt en het is zeker een plek om een keer terug te keren.
Maar voor nu laten we de hoofdstad achter ons en parkeren we onze kont weer in bus. Op naar het zuiden!

Om het beeld nog even compleet te maken, scroll even door de foto's! En laat een reactie achter!

Besos xxx

Mike en Mik

• 04 Mei 2014 - 18:26

Robbie:

Leuk zo je eigen grens wisselkantoor in de tropen Sherrif. Lekker bezig Mike. Goed om te zien dat het reizen je nog niet is vergaan en blijft doorgaan. Enjoy samen. cheerio

• 04 Mei 2014 - 23:51

Christa:

Mooie gebouwen,ziet er idd frans uit en leuk om wat van de geschiedenis te weten. De wijk Boca ziet er erg gezellig uit,leuk met die kleuren. Heel anders dan de andere gebouwen op de foto's. Als ik het verslag lees,dan wil ik daar ook wel heen :-) veel plezier weer verder... xx mama

• 05 Mei 2014 - 16:52

Sandra:

Als vanouds was het weer een leuk verslag.
    En met de foto's er bij, waan je je daar ook even.
    Heel interessant. Kijk al weer uit naar het volgende verhaal.
    Dikke kus, mama

• 05 Mei 2014 - 21:08

Danique:

Klinkt weer zo leuk, jullie doen super leuke dingen.. hmm, was ik er maar bij ! En mooie foto's !
    Ik begin jullie nu wel al een beetje te missen hoor :(

Kuss :)

• 06 Mei 2014 - 09:55

Ruud:

Bon dia Familia !

Dank voor jullie BA verslag. Veel van de gebouwen die jullie fotografeerde, doen mij denken aan Madrid.
    Wacht nog op foto van jullie die de tango dansen, kom aan Mike !
    Ben zeer benieuwd naar jullie verdere avonturen in Patagonië.
    Hasta la vista,

"Tio Rudolfo"

• 06 Mei 2014 - 17:15

Grietje:

Gave gebouwen maar wat ik zeer kicken vindt zijn de kei mooie en gave muur schilderingen echt top dat kunnen ze wel die argentijntjes.En ben je ons staatshoofd en vrouw nog ergens tegen gekomen op een kiekje ofzo of zijn ze maxima daar vergeten ha,ha
    xxxx

• 06 Mei 2014 - 22:43

Kitty:

En ze leven nog lang en gelukkig! ;-) Genieten! Weer leuk om te lezen. Vind het wel gek dat er staat fotoverslag 42 foto's, maar ik kan er maar 19 zien ofzo! :-/ De tijd gaat snel, ik realiseerde mij dat jullie alweer op de helft zitten! Veel plezier nog en tot het volgende verslag!

xxx uit Hhw van je familie

• 09 Mei 2014 - 08:32

Let:

Hier is het nu vrijdagochtend en begin mijn werkdag met het lezen weer van jullie reisverslag.
    Ik zit helemaal weg te dromen, wat heerlijk.
    Inmiddels zijn jullie alweer duizenden kilometers verder.
    Kijk uit naar het volgende verslag!

Dikke kus!
    En hopelijk is het inmiddels gelukt met een nieuwe broek voor Mike?

• 19 Mei 2014 - 11:06

Theo:

Leuk weer!! Mooie stad toch BA. Had ik niet verwacht.
    Wel lekker snel geld verdienen zo....Niet slecht!!!!
    Veel plezier weer.
    Kus papa