Rioooooooooo de Janeiroooooooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mike en Mikki - WaarBenJij.nu Rioooooooooo de Janeiroooooooo - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Mike en Mikki - WaarBenJij.nu

Rioooooooooo de Janeiroooooooo

Blijf op de hoogte en volg Mike en Mikki

16 April 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Joehoee!!! Update is daar!

Vanuit Salvador de ongeveer 30 uur durende busrit naar Rio de Janeiro. En dat werd het ook, de rit duurde in totaal 31 uur. Ondanks het feit dat we gesloopt waren moet er gezegd worden dat de rit niet heel erg was. Werkelijkwaar schitterend landschap waar we doorheen reden. Het ene moment waande we ons op de Afrikaanse vlaktes en het andere moment in de Franse Alpen. Echt prachtig.

Afijn, aangekomen in Rio was de dag al zowat voorbij dus even snel boodschappen gedaan en daarna een hapje eten. We verbleven in de wijk Botafogo, wat tussen het strand en het centrum in ligt; ideaal dus.
En de wijk zelf bleek ook hartstikke leuk te zijn. Veel wolkenkrabbers maar ook veel winkeltjes, restaurantjes en pleinen. Bij zo'n restaurant hebben we de eerste avond een pizza gegeten. Gezellig druk met jongelui, en dat op een dinsdagavond. Moe maar voldaan ons bedje opgezocht daarna.

Omdat het weer niet heel erg goed zou zijn de aankomende dagen hadden we besloten dat, wanneer de zon zou schijnen, gelijk het Christus beeld op te zoeken; omdat het anders in de wolken zou staan. Nou dat was dus gelijk de eerste ochtend! Mooi weer dus hup de berg op. Via een mooi plein -wat gelijk al liet zien hoeveel mooier Rio is in vergelijking met de vorige steden- gingen we met een busje omhoog. Na het spotten van een aap kwamen we bij de top. De regen kwam er al aan dus omhoog gerend en snel foto's geschoten.
Echt waar, het is zoals op de plaatjes: ongelooflijk gaaf en mooi. De stad ligt ingesloten tussen een natuurpark van beboste bergen aan de ene kant en schitterende stranden aan de andere kant. Daartussenin vind je wolkenkrabbers, parken, meren, strandjes en favela's. Wat een uitzicht, echt van genoten!!
Onze lieve heer zelf is 30 meter hoog en best leuk om te bezichtigen.
Helaas begon het te druppelen dus zijn we vlotjes weer naar beneden gereden. Achteraf was het een goede keus om gelijk te gaan want alle dagen daarna stond Jezus in de wolken.

Eenmaal beneden zijn we doorgelopen naar wat het mooiste kerkje van Rio moest zijn. De wandeling was leuk al viel het kerkje tegen. Daarom maar met de metro naar het stadscentrum waar het druk was met shoppende mensen in de kleine winkeltjes. Even doorheen gelopen uiteraard, een nieuwe zonnebril voor Mik gescoord, om vervolgens door te lopen naar het stadspark. Een mooi park hoor, maar vooral leuk zijn de wilde agoeti's die er lopen! Het zijn typische beesten voor Zuid-Amerika en wij hadden ze nog nooit eerder gezien. Ze lijken op een combi tussen een rat, cavia, eekhoorn en konijn. Check de foto's ;)

Via het park zijn we door de leuke wijk Lapa gelopen, waar je je net in Barcelona waant. Vervolgens kwamen we uit bij de grootste kerk van de stad. En de lelijkste kerk van de wereld. Een afgrijselijk betonblok met wat ramen. Er zouden 200.000 mensen in moeten passen maar dat lijkt me sterk. De lange hoge gekleurde ramen waren van binnen wel mooi.

Na de kerk kwamem we via het zakencentrum terug bij de winkeltjes en hebben we besloten om bij een typisch Engels theehuis wat te drinken. Super leuk! Druk bezocht door de Brazilianen maar er was nog een plekje voor twee. Uiteraard thee besteld met een gebakje erbij. Na deze verdiende pauze in dit prachtige pand was het mooi geweest voor de dag. Terug in het hostel lekker gedoucht, gekookt en ff gechilled :)

De tweede dag in Rio zijn we in eerste instantie veel bezig geweest met dingen regelen, zoals voetbal kaartjes voor later op de week. Omdat dat veel tijd in beslag nam hebben we die dag alleen het Nationaal museum kunnen bezoeken. Het leek ons leuk omdat het wat van geschiedenis van het land zou weergegeven. Leuk om te weten, als je er bijna 2 maanden bent. Uiteindelijk viel het wat tegen.

Die avond zijn we in Botafogo wat gaan drinken. Aan een plein met een aantal druk bezochte barretjes. Gezellig tussen de lokale bevolking een paar biertjes genuttigd :)

Dag drie begon met een favela tour. Favela's zijn hier de sloppenwijken die vaak tegen een steile berg aangebouwd zijn. De mensen zijn uiteraard arm, toch is het niet te vergelijken met wijken zoals in Afrika. De huizen zijn klein en super dicht tegen elkaar aangebouwd maar wel van steen. Het gemiddelde inkomen ligt tussen de 800 en 2000 US$ per maand. Hetzelfde wat wij verdienden en waarvan we deze reis konden betalen...
Onze tourguide was wat chagrijnig maar toch hebben we een aardige indruk van het leven in een Favela gekregen. Het is niet zo onveilig als men denkt, aangezien 98% van de inwoners een normale baan heeft een "maar" 2% zich bezighoudt met drugshandel. De meeste wijken worden dan ook door de politie gecontroleerd. Maar gezellig is anders. De huizen zijn klein, dicht tegen of op elkaar gebouwd en overal hangen elektriciteit draden. De straatjes zijn zo smal dat je ze van buiten niet kan zien en er niet naast elkaar kan lopen. Toch zijn er wel winkels en restaurantjes te vinden, want deze mensen moeten ook gewoon leven natuurlijk. Apart en indrukwekkend om gezien te hebben.

Na de tour zijn we lekker tegenstrijdig op het strand van Ipanema gaan liggen. Strand waar de rich and famous komen. En eindelijk een heerlijk mooi groot breed zandstrand! Het klaarde net op dus we hadden mazzel. Heerlijk gelegen en gekeken naar de surfers en voetballers op het strand. Zwemmen was alleen wel een uitdaging vanwege de hoge golven, van rustig vier meter hoog.
Toen de zon weg was zijn de wijk Ipanema doorgelopen (alles buiten ons budget helaas) en uiteindelijk de metro terug naar huis genomen.

Die avond wilde we uiteten maar dat bleek een hele uitdaging. Mensen eten laat en het was druk. Er waren letterlijk rijen voor het terras! Ongekend voor ons. Daarom zaten we pas om half elf en toen moesten we nog bestellen.

De volgende dag was het wel mooi weer en stond het volgende "hoogte" punt op de planning. Bezoek aan de Suikerbroodberg. Een soort top van een mega rots midden in de stad. Met het kabelbaantje zijn we naar boven gegaan. Wat een uitzicht!! Nog mooier dan bij Jezus. Echt waar, je weet haast niet waar je moet kijken. Zoals eerder beschreven ligt de stad in de natuur dus je kan je wel indenken wat voor gaaf gezicht dat geeft. De foto's geven wel een goede indruk! Van alle kanten de stad, bergen, stranden en zee bekeken :)
Daarna hebben we een kort stukje door het bos gewandeld, waar we hele aparte kleine aapjes gespot hebben! Onwijs grappige beestjes!

Na de afdaling zijn we naar het beroemste strand van de wereld gegaan: Copacabana. En ja, het heeft z'n naam waargemaakt. Een mooi breed lang zandstrand, net als het hippere Ipanema. Helaas zat zwemmen er niet echt in want er vloog de hele tijd een heli boven de branding. Waarschijnlijk op zoek naar iemand, want alle lifeguards lagen ook in het water. De golven waren ook metershoog. Maar niemand gevonden.

Na het strand zijn we dit keer eerder op pad gegaan en nu konden we wel een plekje vinden. Dus op zaterdagavond lekker uit eten geweest en op het terras gehangen.

Die zondag was het zover. Mike kreeg zijn verjaardags cadeautje van Mikki. Een voetbalwedstrijd in het grootste stadion ter wereld. En we hadden geluk. De eerste finale van de competitie stond op het prrogramma! De stadsderby tussen Flamengo en Vasco. De wedstrijd begon pas om vier uur dus hebben we eerst nog even het strand en de shopping mall van Botafogo bezocht. Daarna: op naar het stadion!
Het stadion is recentelijk verbouwd voor het aankomende WK en de 200.000 plekken van voorheen zijn er niet meer. Nu passen er nog zo'n 68.000 in. Eerlijk is eerlijk, van buiten is het niet heel mooi, vooral veel beton. We hebben nog wel snel een Flamengo shirtje kunnen scoren dus helemaal in stijl konden we naar binnen.
Echt een totáál andere ervaring dan in Europa. Geen warming-up, geen muziek, geen aankondiging en er waren maar 26.000 mensen. Maar die maakten er wel een feestje van, met een hoop kabaal! Met trommels en al werd er gedanst, geschreeuwd en gezongen. Onwijs gelachen hebben we! Super leuk! Alleen meezingen was lastig, haha. We zaten zelf ook best goed, eerste ring en een mooi zicht. Gelukkig werd het een leuke pot met alles erop en eraan. Veel acties, gele en rode kaarten en twee doelpunten voor onze neus. Eindstand terecht 1-1. Een hele leuke ervaring voor ons beide!

En dat was gelijk onze laatste ervaring in Rio. We moeten door maar wat een heerlijke stad! Mooi, schoon, leuk, druk maar efficiënt en alles in één. Zeker een plek om nog eens terug te komen!

Bye bye Rio de Janeiro

Werp nog een blik op de jaloers-makende foto's en laat even een reactie achter!!

Groetjes! Mike en Mik

• 16 April 2014 - 22:00

Corine:

Leuk hè, Rio! Voor ons al acht jaar geleden dat we in Brazilië waren, maar zeer de moeite waard. Wij hebben alleen de reisafstanden (Rio-Foz do Iguazu-Salvador de Bahia) met het vliegtuig gedaan i.p.v. met de bus... Gaan jullie ook nog naar de watervallen? Ook erg mooi, zeker wanneer je de regenboog erin weerspiegeld ziet. Fijne reis nog verder!

• 17 April 2014 - 08:42

Rudolfo:

Super "jongens" weer van jullie te horen , ( wish I was there ! ) .
    Mike "the Pink Superstar" ook nog gefeliciteerd, je had alleen je handen wat meer moeten draaien bij het Jezus beeld. Man what a view !! Geweldig die Suikerbrood berg, nou ja ik vind straks wel een Paasbrood heuveltje.
    Keep on travelling van de Bossa Nova naar de Tango, pas goed op en doe geen domme dingen.
    Abrazos, Rudolfo.

• 17 April 2014 - 10:19

Sandra :

Heel leuk reisverslag met weer prachtige foto's. Jammer dat het niet heel helder was.
    Maar genieten dat doen jullie wel. Dat is duidelijk! Nu onderweg naar Buenos Aires, Argentina, ben benieuwd.
    Veel plezier en doe voorzichtig.
    Dikke kus, mama

• 17 April 2014 - 15:50

Joyce Peters:

Heb weer genoten van jullie verslag.Zuid Amerika staat ook nog op ons lijstje. Veel dingen zijn "herkenbaar"voor mij, omdat Richard daar ook is geweest. Heel leuk dan om te lezen hoe jullie het ervaren.
    Heel veel plezier samen nog en ook ik kijk uit naar jullie volgend verslag en foto's. Zo meteen komt jouw moeder (van Mike) hier even bijkletsen. Het gaat vast over jullie en over je zus en over Richard: de reislustige kinderen van ons!! Groetjes van Joyce

• 21 April 2014 - 14:16

Opa Bas Heijstek:

Fantastisch wat een reis is het toch en wat doe je veel ervaring op en ik vind je reisverslag professioneel
    Mike, je maakt via het verslag die reis een beetje mee, als ik jou was zou ik die verhalen bundelen
    als naslag werk, met eventueel je andere reizen en als boek uitgeven ( is maar en idee ).

• 28 April 2014 - 16:05

Theo:

Ziet er weer mooi uit hoor.
    Ik zie nu pas goed hoe Rio er "bij" ligt. Niet gedacht dat het zo mooi zou zijn.
    Grappige beesten die agoeti's trouwens en leuk dat jullie in het stadion die wedstrijd hebben gezien.
    Veel plezier nog!!
    Kus